JAK WYKORZYSTAĆ POTENCJAŁ MIEJSKIEJ WYPRAWKI W CELACH PROMUJĄCYCH MIASTO LUB GMINĘ.

Wiele miast w Polsce dostrzegło wartość oferowania młodym rodzicom wyprawek dla ich nowonarodzonych pociech, jako świetny sposób budowania więzi z mieszkańcami. Takie miłe powitanie z pewnością pozostaje w pamięci rodziców, a różne przedmioty, które może zawierać zestaw wyprawkowy – pozostają unikalną pamiątką na lata.
Oprócz miłego gestu i budowania więzi z mieszkańcami miasta i gminy, wyprawki są doskonałym sposobem promocji, nie tylko wśród mieszkańców, ale osób mieszkających poza daną miejscowością Prospołeczny klimat gminy sprzyjającej mieszkańcom w dużej mierze wpływa również na motywacje wśród rodzin do meldunku w danej miejscowości.
Samo jednak zorganizowane pudełka z wyprawką nie wystarczy, ważne, aby wykorzystać w 100% potencjał promocyjny takiego przedsięwzięcia oraz zadbanie o odpowiedni rozgłos.
Co można zrobić, aby wypromować miasto dzięki wyprawce
- Przede wszystkim ciekawy projekt. Body niemowlęce, śliniak, kocyk – to pierwsze, co nam przychodzi do głowy myśląc o wyprawce. Są to najbardziej popularne i przydatne rzeczy, nie mniej warto zastanowić się, jakie inne przedmioty chcieliby otrzymać mieszkańcy danego miasta lub gminy. Jeżeli macie dylemat związany z wyborem składu zestawu wyprawkowego, to warto zapytać o to mieszkańców np. poprzez ankiety lub wywiady. Projektując wyprawkę, ważne jest, aby przemyśleć motyw graficzny. Czy jest coś bardzo charakterystycznego dla gminy – historia, legenda, motyw przewodni związany z okoliczną przyrodą? Warto wyjść poza ramy nawiązania wyłącznie do komunikacji wizualnej miejscowości.
- Spersonalizuj wyprawkę poprzez list gratulacyjny – jest to osobisty i miły gest powitalny, który na pewno zostanie w pamięci obdarowanych wyprawką na długo.
- Zadbajcie o dobry PR – opowiedz o projekcie kontaktując się z prasą, radiem, telewizją lokalną, dziennikarze chętnie piszą na tematy interesujące mieszkańców i równie chętnie przeprowadzają wywiady dotyczące tematów społecznych.
- Zadbaj o kreatywną komunikację na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych poprzez regularne publikacje.
- Warunki i sposób odbioru wyprawki – równie ważnym aspektem jest sposób, w jaki mieszkańcy mogą otrzymać wyprawkę. Ważne, aby był on jasno sprecyzowany, a formalności i odbiór ograniczone do minimum. Nawet najlepszy projekt może polec w obliczu braku odpowiedniej i prostej komunikacji z mieszkańcami.
Przykłady kreatywnych wyprawek w miastach
Krakowska Wyprawka jest doręczana do nowonarodzonych krakowian od 2018 roku.
Unikalne wzornictwo wyprawki nawiązujące do lokalnej symboliki i komunikacji miasta sprawiły, że zdobyła ona popularność i sympatie mieszkańców w całej Polsce, a wyszukiwarce Google informacja o wyprawce w Krakowie pojawia się w ok. 261 000 wyników. Oprócz tekstyliów i listu gratulacyjnego, rodzice i dziecko otrzymują pięknie wydany informator wraz z książeczką dla dzieci i zabawką nawiązująca do popularnej, krakowskiej legendy. Poza oryginalnym pomysłem, wyprawce sukces zapewniła szeroka promocja medialna, a także proste i jasne zasady odbioru wyprawki.
Wrocławska Wyprawka Motywem przewodnim wyprawki jest krasnal wrocławski. Wyprawka dla mieszkańców zawiera body, maskotkę, kocyk, czapeczkę, książeczkę i płytę CD dla dzieci, a także list gratulacyjny od Prezydenta Wrocławia. Głównym elementem zestawu jest praktyczny Wrocławski Informator Rodzinny, w którym rodzice mogą znaleźć wszystkie potrzebne informacje związane z najważniejszymi kwestiami dotyczącego rodzicielstwa np. informacje nt. wsparcia miasta, świadczeń zdrowotnych, żłobków, miejsc kultury i rozrywki, ale też najważniejsze adresy i telefony opieki zdrowotnej.
Poznańska Wyprawka – czyli wyprawka dla Gzubka Motyw wyprawki nawiązuje do historii i folkloru Poznania ,,Fifny Gzubek, słodka mycka, fikuśny ancug”, zabawne motywy charakterystyczne dla miasta budzą bardzo pozytywne emocje wśród młodych, poznańskich rodziców – mimo, iż skład wyprawki jest prosty: bodziak, czapeczka, kocyk, skarpetki – to pomysł zdecydowanie liczy się tu najbardziej.
Jestem z Ciebie dumna – Wyprawka dla małych Warszawiaków. Wyprawka dla dziecka, może być również doskonałym nośnikiem pozytywnego społecznego przekazu, a nawet swego rodzaju kampanią społeczną samą w sobie. ,,Jestem z Ciebie Dumna” taki napis widnieje na body oferowanym warszawskim dzieciom. Program warszawskiej wyprawki został zapoczątkowany 2018 roku i poprowadzony pilotażowo dla 400 pierwszych rodzin, a następnie poddany ocenie rodziców, co pozwoliło wyłonić informacje o najbardziej przydatnych dla rodziców i ich pociech przedmiotach.
Wyprawka – czy w ogóle warto?
Błędnym założeniem jest to, że gratyfikacja finansowa od miasta lub gminy jest tym elementem, który najbardziej motywuje mieszkańców do meldunku. Liczne badania pokazują np. w Finlandii, że rodzice mając do wyboru odbiór wyprawki lub gratyfikacje finansową – wypierają wyprawkę dla dziecka.
Kolejną rzeczą jest skład wyprawki – niektóre miasta oferują bogate i praktyczne zestawy, inne traktują ją na zasadzie drobnego upominku. Pamiętajmy, że zadowolenie i pozytywny odbiór gminy czy miasta nie jest wprost-proporcjonalny do finansowych korzyści dla mieszkańców. Dużo większe znaczenie ma przyjazna komunikacja z obywatelami i suma drobnych gestów od gminy dla mieszkańców – czyli ogólna, dobra atmosfera, o którą warto zadbać m.in. poprzez odpowiednią promocję. Jak pokazuje przykład Poznania – wyprawka nie musi być bardzo rozbudowana – liczy się piękny gest oraz oryginalny pomysł, który może być jednocześnie prosty.
Nie tylko duże miasta!
Nie tylko duże miasta oferują wyprawki, ale również wiele mniejszych gmin w całej Polsce. Tak jak już wspomnieliśmy – wyprawka nie wymaga ogromnego rozmachu finansowego i nie jest zarezerwowana dla zamożnych miast. Świetne zestawy wyprawek oferuje wiele miejscowości m.in. Jaworzno – promując przy tym hasło reklamowe miasta ,,Jaworzono – kocham to miasto”, czy gmina Kołbaskowo – której wyprawka zachwyca unikalnym, graficznym nawiązaniem do najbardziej charakterystycznym gminnych motywów przyrodniczo-rekreacyjnych.
W ramach naszego projektu Miejska Wyprawka mamy również przyjemność pracowania z miastami gminami. Jak może wyglądać wyprawka? Współpracując z nami jest wiele możliwości: wysokogatunkowe tekstylia, pieluszki, dekoracje i zabawki sensoryczne, to tylko niektóre z możliwości. Każdy projekt elastycznie dopasowujemy do możliwości danego miasta i gminy.
W ostatnim czasie zrealizowaliśmy kilka projektów m.in. dla Gminy Ogrodzieniec, Mirosławiec i Biały Bór, a najmłodsi mieszkańcy i ich rodzicie, jako powitanie otrzymają zestaw praktycznych upominków nawiązujących do komunikacji wizualnej gminy.

A może w Twojej gminie nie ma jeszcze wyprawki i zastanawiasz się nad jej stworzeniem?
Zapraszamy do niezobowiązującej rozmowy. Razem przedyskutujemy wszystkie możliwości oraz zalety, jakie wiążą się z wprowadzeniem takiego sposobu powitania najmłodszych obywateli Twojej miejscowości.
—————————————-
Skontaktuj się z nami!
Wioleta Filipczyk–Hasiak
Tel. +48 698 728 005
w.filipczyk@miejskawyprawka.pl
dav